Sitter på Rotvoll og hører på forelesing om hva lesing er. Dagens tekst er at lesing er:
Lesing=avkoding*forstålse*motivasjon.
Dette kommer jo i sterk kontrast til Stures tidligere forståelse, som sa at lesing er:
avkoding - forståelse - tolking - refleksjon
Må bare få sagt at dette bare er en test, og ikke endel av oppgave 2... Man må jo prøve...
H
Kommer leddene i leseligningen i tilfeldig rekkefølge eller er burde det her være en vekting?
SvarSlettD va vel gjern et (sitat Sture) "SPESPEDTRYNE" som hadd deinn forelesninga da...hehe...morsomt!
SvarSlettEspen: Det er vel slik at man er avhengig av å kunne avkodee for å selv lese, men at man kan øve forståelse , tolkning og refleksjon selv om man selv ikke kan lese. Det er vanskelig å vekte hva som mest viktig, men det er klart at yngre elever må jobbe mest med avkoding, og at man senere må jobbe med forståelsen osv.
SvarSlettLinn: Ny lærer, Ruth Grüters, som kom med denne. Virker veldig flink, og hun ser ut til å ha ting klart FØR studiet, og mindre tas underveis. Det liker nå jeg da!
H