Bjarne og Håkon... (Bjarne Håkon?)

onsdag 15. september 2010

En start

Sitter på Rotvoll og hører på forelesing om hva lesing er. Dagens tekst er at lesing er:

Lesing=avkoding*forstålse*motivasjon.

Dette kommer jo i sterk kontrast til Stures tidligere forståelse, som sa at lesing er:


avkoding - forståelse - tolking - refleksjon

Må bare få sagt at dette bare er en test, og ikke endel av oppgave 2... Man må jo prøve...


H

3 kommentarer:

  1. Kommer leddene i leseligningen i tilfeldig rekkefølge eller er burde det her være en vekting?

    SvarSlett
  2. D va vel gjern et (sitat Sture) "SPESPEDTRYNE" som hadd deinn forelesninga da...hehe...morsomt!

    SvarSlett
  3. Espen: Det er vel slik at man er avhengig av å kunne avkodee for å selv lese, men at man kan øve forståelse , tolkning og refleksjon selv om man selv ikke kan lese. Det er vanskelig å vekte hva som mest viktig, men det er klart at yngre elever må jobbe mest med avkoding, og at man senere må jobbe med forståelsen osv.

    Linn: Ny lærer, Ruth Grüters, som kom med denne. Virker veldig flink, og hun ser ut til å ha ting klart FØR studiet, og mindre tas underveis. Det liker nå jeg da!
    H

    SvarSlett

Er leseundervisningen i norsk skole god nok?