Andre uke av leseprosjektet på 5. trinn er godt igang. Elevene sitter godt plantet med nesene sine ned i boka.
Etter at bøkene er lest skriver elevene en bokanmeldelse. I denne anmeldelsen skal de skrive hva boken handler om og hva de synes om den. I tillegg gir de boka et terningkast. For at alle skal få vise litt fra boken tegner alle noe fra den. Dette ivaretar de skrivesvake elevene. Vi lar bokanmeldelsen følge bøkene, i tillegg kopierer vi alle og henger opp disse på korktavlen på klasserommet. Grunnen til at vi lar bokanmeldelsene følge bøkene er at andre elever skal få lese dem og vite hva de synes om boka. Det kan være en motisvasjonsfaktor for elevene å lese andres bokanmeldelser, og det kan også være morsomt å sammenligne hva de synes etterpå. Vi opplever at elevene bruker hverandres anmeldelser, og at elevene synes det er morsomt å skrive selv også, fordi de vet at anmeldelsen blir lest.
Skrivestasjonene våre tar lang tid. Elevene er kjempemotiverte for skrivingen, og på min gruppe har elevene tatt over skrivingen selv, jeg sitter nå som en observatør på sidelinjen. Elevene bruker synopsisen vi har laget aktivt, og prøver å få mer kjøtt på fortellingen. Synopsisen vår ser slik ut:
Synopsis
Mari- 10 år, lyst, langt hår som henger løst. Er redd. Tynn, svak og kort. Litt pinglete. Blå øyne, normal intelligens. Går i ”onepiece”, bruker tannreguleringsplate. Forelsket i Oliver.
Oliver- 12 år. Kort hår, masse stasj i håret, mørkebrunt hår. Ikke forelsket i Mari, Liker fotball, ski og dyr. Sporty type, Sterk og uredd. Forelsket i Sandra
Storesøster- Sandra (kortform for Alexandra) Går i klassen til Oliver. Blond, røff stil. Litt guttete. ”Herregud assa, e d muli”
Personen med hes stemme: Skummel. Går i hvit maske. Har en dolk med dødningehode. Mange piercinger i ansiktet. Heter Ola… 28 år, men død i 150 år. En amputeret arm. Svær og muskuløs
Mammaen til Mari: ”fin” dame. Jålete. Hater edderkopper. Vrikker på rompa. 37 år. Har pepperspray i veska
- Skremt, fanget, stikker av, huset og hytta brenner ned, spiser barna. Mari våkner opp fra en drøm
- Kidnapper og raner. Gamlingen hater folk
- Han dreper mora med dolken. Mari og Oliver finner sprayen i veska hennes. Og en fot med moras sko på.
- Hører masse knaking i hytta.
- Mamma mangler i senga
Tid: - Nåtid
- Høst
- Ettermiddag/kveld/natt
Det er givende å se på elevene i med denne skrivegleden. Jeg mener og tror at skrivegleden kommer som en følge av lesestundene vi har tidligere på dagen. Dette er selvfølgelig en påstand jeg egentlig ikke har belegg for å påstå, men jeg tror nå det da.
I min neste blogg vil jeg komme tilbake til hva jeg mener hva suksessfaktorer og hva jeg/vi ikke lyktes med. Selve elevteksten kommer med i blogg 5
H
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar