Mitt forhold til lesing og det å være leselærer har forandret seg mye det siste året. Før var jeg en mye mer rendyrket faglærer som hadde faget i sentrum. I naturfag var det viktigste å lære faget, hvordan det skedde hadde mindre å si. Nå ser jeg at min undervisning kunne vært gjort anderledes. Lesing av fagtekst er komplisert. Og elevenes begrepskompetanse er nok lavere enn det jeg hadde trodd før. Dette har gjort at jeg idag deltar mer aktivt i tekstlesingen med elevene. Ikke en side i bøkene leses av elevene alene før alle begrep er gjennomgått. Videre har jeg et økt fokus på førlesestrategier. Jeg er blitt en konsekvent bruker av BISON-overblikket, som jeg mener er et godt verktøy i førlesefasen. BISON-overblikker er: B for bilde, vi ser på bildene i artiklene for å finne ut hva temaet handler om. I for ingress eller inledning. Vi leser inledningen for å danne oss et bedre innsyn i hva teksten handler om. S for siste setning, eller sammendrag. Vi leser sammendraget. O for overskrifter. Vi leser overskriftene og den siste N, for NB-ord. Dette er nye og de viktige begrepene. De blir nøye forklart for at flest mulig skal være med. For å lese mer om BISON-overblikket, kan dere lese i lærerveiledningen til Zeppelin, læreverk i norsk. Framover vil jeg ta mer tak i underveis- og etterlesningsstrategier, men vi får gå et skritt av gangen.
H

Bjarne og Håkon... (Bjarne Håkon?)
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Jeg tror nok mange har erfart det samme som du forteller om - at vi har endret vår praksis etter ett år på videreutdanning. Jeg synes det er flott at du tar tak i lesing av fagtekster i naturfag. Elevenes begrepskompetanse var lav - har dette endret seg etter at du har endret din praksis?
SvarSlettBISON er bra!Har fått mange gode tips fra Zeppelin og Sture den lure:-)
SvarSlettNå får du kommentar nummer to. du skulle ha lest nummer en, men den har nok forsvunnet i det blå. Jeg ser at du, som jeg, har lært mye på videreutdanningen. Lesestrategier er i fokus. Du har blitt god på førlesingsaktiviteter, og skal nå bli bedre på underveis- og etterlesingsaktiviteter. Så lurt at du tar en ting av gangen.
SvarSlettLesing i alle fag er kjempeviktig. Bra at du har fokus på det.
Når det gjelder oppgaven din kan du jo vinkle den inn på lesing av fagtekst.
Lykke til!!
Hvordan er zeppelin synes du? Hvilken klasse har du? Bruker kontekst selv (10 kl).
SvarSlettDette gleder jeg meg til å lese mer om. Gode leselærere som også underviser i naturfag er fremdeles en sjelden rase, og jeg har tro på fremgangsmåten din - en ting om gangen!
SvarSlett